صفحه اصلی / کمپینگ و سفر / برای سفر و کمپینگ چه وسایلی لازمه؟

برای سفر و کمپینگ چه وسایلی لازمه؟

سفر و کمپینگ
  • برای سفر و کمپینگ چه وسایلی لازمه؟

    به طور معمول یکی از راه های شناخت طبیعت گردهای حرفه ای و تازه کار توجه به کوله های آن ها می باشد. طبیعت گردهای حرفه ای به خوبی با تجهیزات کمپینگ و وسایل ضروری این نوع از سفرها آشنایی داشته و وسایل آن ها در کنار مختصر بودن کاملا به اندازه و مفید می باشد.

    سفر و کمپینگ

    اما وسایل درون کوله افراد مبتدی معمولا یا کم بوده و یا این که زیاد از حد است و بیخود باعث سنگین شدن کوله می گردند. از این رو ما این مطلب را به طور اختصاصی برای افراد مبتدی مهیا ساخته تا با لوازم مورد نیاز کمپینگ آشنایی پیدا نمایند. پس اگر شما نیز تازه کار بوده با ما همراه باشید.

    برای کمپینگ به چه وسایلی نیاز است؟

    1. کفش

    سفر و کمپینگ

    یکی از اصلی ترین وسایل مورد نیاز کمپینگ کفش می باشد. در انتخاب نوع کفش بایستی به برنامه خود توجه داشته باشید. اگر قصد طبیعت گردی های سبک را داشته بهتر بوده از کفش سه فصل استفاده نمایید. این کفش ها انتخاب مناسبی برای اکثر برنامه ها به غیر از برنامه های زمستانی به شمار می آیند.
    در زمان انتخاب کفش همچنین بایستی به کف آن نیز توجه نمود. مطمئن گردید که کفی کفش مورد نظر لیز نبوده و بهتر بوده از کفش ساقدار استفاده شود تا از قوزک پای شما نیز به خوبی محافظت شود. البته نوع جوراب نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. به طور معمول کفش های کوهنوردی ایرانی به نسبت نمونه های خارجی گران تر بوده اما سنگین تر می باشند.

    2. کوله‌پشتی

    خیلی از ما در زمان خرید کوله پشتی به ناگاه جذب کوله پشتی های حرفه ای می گردیم. به طور معمول کوله پشتی های مناسب دارای بندی جهت بسته شدن بر روی سینه بوده و سبب حفظ تعادل می گردند. این کوله پشتی ها همچنین دارای تسمه ای بر روی کمر بوده تا شانه ها فشار کمتری را متحمل گردند.

    بدون شک هر چه کوله پشتی انتخابی شما دارای وزن کمتری بوده راحت تر می توان کوهنوردی نمود. کوله های مخصوص کوهنوردی و کمپینگ از زیپ و جیب های کمتری برخوردار بوده و برای سفرهای یک روزه کوله ای ۲۵ تا ۴۰ لیتری مناسب بوده و اگر قصد سفرهای دو روزه را داشته بهتر بوده به سراغ کوله های ۴۰ تا ۶۰ لیتری بروید.

    در صورتی که قصد داشته بیش از دو شب را در طبیعت بگذرانید نیز بایستی به فکر کوله بزرگ تری باشید. در زمستان نیز برای یک سفر یک شبه بایستی از کوله ای 40 تا 60 لیتری استفاده نمود. البته این را نیز در نظر داشته باشید که با توجه به نوع سفر کوله پشتی ها نیز با هم تفاوت خواهند داشت. برای نمونه استفاده از کوله پشتی کوه برای یک سفر یک روزه چندان کاربردی نخواهد بود.

    3. چادر و کیسه‌خواب

     

    به طور معمول افراد مبتدی به ناچار در زمان سفر به فکر قرض گرفتن کیسه خواب از دوستان خود خواهند افتاد، این در حالی است که افراد حرفه ای خود دارای چادر می باشند. چرا که چادر در واقع یکی از مهم ترین وسایل کمپینگ می باشد. در صورت سبک بودن چادر به هیچ عنوان در پیاده روی های طولانی نیز خستگی را احساس نخواهید کرد. هر چادر بایستی حتما دارای یک روکش یا رو پوش بوده تا امکان نفوذ باران به آن وجود نداشته باشید.

    در رابطه با کیسه خواب نیز بهتر بوده به سراغ مدلی رفته که امکان باز گذاشتن آن در تابستان وجود داشته و در زمستان نیز به خوبی قادر به گرم نگه داشتن شما باشد. در نظر داشته باشید که کیسه انتخابی شما در حالت بسته زیاد حجمی و سنگین نباشد.

    همچنین کیسه خواب بایستی از نظر درجه حرارتی نیز با محیطی که قصد سفر به آن را داشته هماهنگ باشد.

    همچنین برای نشستن به یک زیر انداز نیز احتیاج خواهید داشت. البته از یک مت یوگا نیز می توان به جای زیرانداز استفاده نمود که حتی امکان قرار دادن آن در بالای کوله پشتی نیز وجود خواهد داشت.

    4. لباس مناسب کمپینگ

    سفر و کمپینگ

    نوع لباس های شما به فصلی که در آن قصد سفر داشته بستگی خواهد داشت. به طور معمول در کمپینگ تنها دو تی شرت کفایت می نماید اما در صورت احتمال بارندگی بهتر بوده سه تی شرت در کوله گذاشته شود. حتما احتمالات را در نظر بگیرید برای مثال ممکن بوده در سفر لباس های شما خیس شده و یا خراب گردند. به همین دلیل بهتر بوده به وسایل کمپینگ دو شلوار، دو تیشرت، دو مانتو، یک کلاه آفتابی یا پشمی (بسته به نوع فصل) و دو لباس زیر اضافه شود. در صورت سردی هوا بهتر بوده دستکش و شال گردن نیز با خود به همراه داشته باشید. کفش پیاده‌روی راحت و دمپایی یا صندل نیز در کمپینگ مورد نیاز خواهد بود.

    5. وسایل بهداشتی

    سفر و کمپینگ

    برخی از افراد برای آن که کوله پشتی خود را سبک تر بوده برخی از وسایل بهداشتی را حذف می کنند. حتی گاهی به جای حوله از لباس هایی خود استفاده می کنند، اما توصیه می شود دست کم یک حوله، مسواک، خمیردندان، صابون و شامپوی سفری کوچک به همراه داشته باشید. این که چه قرص و دارویی نیز با خود به همراه داشته باشید نیز به حساسیت شما مرتبط می باشد. اما به طور کلی از وسایلی چون کرم ضد آفتاب، پماد نیش حشرات یا قرص تصفیه آب، چسب زخم، باند و مسکن می توان به عنوان بخشی از وسایل مورد نیاز کمپینگ یاد نمود.

    در کوله خود دستمال کاغذی گذاشته و حتی اگر احتمال داده در مسیر سرویس بهداشتی وجود نداشته باشد بهتر است دستمال مرطوب نیز با خود داشته باشید. برای جمع آوری زباله های خود و مراقبت از محیط زیست کیسه زباله نیز داشته باشید.

    6. وسایل الکترونیکی

    سفر و کمپینگ

    چنانچه استفاده شما از گوشی همراه زیاد بوده حتما با خود باتری اضافه یا پاوربانک نیز ببرید.

    در صورت نیاز به دوربین عکاسی تنها به یک لنز 18-55 اکتفا نمایید. چرا که لنزهای بزرگ تر در هنگام پیاده روی باعث اذیت شما خواهند شد. علاوه بر آن باتری و حافظه اضافه برای دوربین نیز لازم خواهد بود. به منظور پیاده روی شبانه نورافکن یا هدلایت نیز بسیار کاربردی خواهد بود.

    7. غذا و خوراکی‌ها

    همان طور که می دانید غذا و خوراکی نیز در سفرهای کمپنیگ بسیار ضروری و مهم خواهد بود. بدون شک در بیایان یا جنگل رستورانی وجود نخواهد داشت و شما بایستی تا رسیدن به نزدیک ترین شهر به مقدار کافی با خود خوراکی داشته باشید. کنسرو برای این سفرها انتخاب خوبی خواهد بود اما حتما پیش از مصرف باید جوشانده شوند. به همین دلیل بهتر بوده با خود یک قابلمه روحی، یک قاشق، چنگال و چاقوی چندکاره، روغن و ادویه نیز به همراه داشته باشید.

    لذت نوشیدن یک استکان چای در دل طبیعت نیز بدون شک وصف ناشدنی است پس برای بهره مندی از این لذت حتما با خود چای سیاه، قوری، استکان، ژل آتش افزا و فندک نیز به همراه داشته باشید. اگر با خود هل نیز ببرید قطعا چای شما خوش عطرتر و لذیذتر نیز خواهد شد!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *