صفحه اصلی / پزشکی / بیماری نقرس چگونه ایجاد می شود

بیماری نقرس چگونه ایجاد می شود

بیماری نقرس چگونه ایجاد می شود
  • بیماری نقرس چگونه ایجاد می شود

    نقرس اصطلاح عمومی برای انواع شرایط ناشی از ایجاد اسید اوریک است. این رشد معمولاً روی پاهای شما تأثیر می‌گذارد اگر مبتلا به نقرس هستید، احتمالاً تورم و درد در مفاصل کف پای خود، به‌ویژه در انگشت بزرگ پایتان احساس خواهید کرد. درد ناگهانی و شدید یا حملات نقرس باعث می‌شود احساس کنید که پای شما در آتش است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به اینکه بیماری نقرس چگونه ایجاد می شود و علائم و تغذیه راجع به این بیماری بدانیم

     

    علائم نقرس

    بیماری نقرس نوعی آرتروز است که معمولا در یک مفصل موجب تورم و درد ناگهانی می‌شود. نقرس به‌دلیل تجمع اوریک اسید در یک مفصل ایجاد می‌شود و علائم بیماری نقرس به شکل تورم، قرمزی و درد شدید مفصل شست پا بروز پیدا می‌کند،البته ممکن است این نشانه‌ها در زانوها، مچ و قوزک پا هم دیده شود.

    در مبتلایان به نقرس رسوبات بلوری اسید اوریک در بافت‌های دیگر مانند زیر پوست، آرنج و مچ دست به صورت برجستگی مشاهده می‌شود که به شکل التهاب و درد بروز پیدا می‌کند

    چه عواملی باعث نقرس می‌شود؟

    در رابطه با بیماری نقرس و علائم بیماری نقرس و عوامل زمینه‌ساز آن می‌توان گفت که نقرس هنگامی‌که اسید اوریک زیادی در خون وجود دارد ایجاد می‌شود. این مقدار اضافی از اسید اوریک ممکن است نتیجه رژیم غذایی پر از پورین باشد، یا بدن شما ممکن است خودش  اسید اوریک زیادی تولید کند. در برخی موارد، ممکن است سطح اسید اوریک خون طبیعی باشد، اما نقرس هنوز وجود داشته باشد این به دلیل عوامل التهابی است و بدن اسید اوریک بیش‌ ازحد را در ادرار دفع می‌کند.

     

    پورین‌ها را بشناسید

    در پاراگراف قبل در مورد پورین‌ها در بیماری نقرس و علائم آن مطلبی را خاطرنشان کردیم. پورین‌ها ترکیبات شیمیایی هستند که در هنگام سوخت‌وساز به اسید اوریک تجزیه می‌شوند. پورین‌ ها یا توسط بدن شما ساخته می‌شوند یا از طریق غذاهایی که می‌خورید وارد بدن شما می‌شوند.

    در یک‌ روند طبیعی، پورین‌ها به اسید اوریک تجزیه می‌شوند. سپس اسید اوریک:

    در خون حل می‌شود

    از طریق کلیه‌ها به داخل ادرار منتقل می شود

    سپس از بدن حذف می شود

    اما در بیماری نقرس این موارد اتفاق نمی‌افتد. بیماری نقرس و علائم آن زمان اتفاق می‌افتد که کلیه‌ها نمی‌توانند به‌سرعت از اسید اوریک خلاص شوند و مقدار آن افزایش می‌یابد. مقادیر اضافی در خون ایجاد می‌شوند و منجر به بیماری نقرس و علائم آن می‌گردد که به آن هیپراوریسمی اطلاق می‌گردد. اگر کریستال‌های اسید اوریک در اطراف مفاصل تشکیل شود می‌تواند خطرناک شود و ایجاد درد و ناراحتی در فرد نماید.

    بیماری نقرس چگونه ایجاد می شود

    از چه غذاهایی باید اجتناب شود؟

    در مورد بیماری نقرس ،معمولاً بیمار باید یک رژیم غذایی خاصی را دنبال کند تا کمتر دچار عوارض آن شود. طبق نظرکالج آمریکایی روماتولوژی، رژیم غذایی که مقدار زیادی از غذاهای زیر را داشته باشد می‌تواند منجر به نقرس شود:

    غذای دریایی

    گوشت قرمز

    نوشیدنی‌های قندی

    الکل

    گوشت‌های ارگان مانند مغز، قلب، کلیه و کبد

    بیکن

    بوقلمون

    گوشت بره

    ماهی تن، ماهی قزل‌آلا

    مخمر

    آب‌میوه

    جوش‌شیرین

    همه این غذاها دارای محتوای پورین بالایی هستند. با توجه به این نکته، یک رژیم غذایی نقرس باید از این غذاها پرهیز یا محدود کند:

    اگر می‌خواهید مقداری پروتئین حیوانی را در رژیم غذایی خود بگنجانید، فقط مقدار متوسط توصیه می‌شود. توصیه می‌شود از خوردن قسمت‌ های زیادی از گوشت‌ های غنی از پورین خودداری کنید. یک وعده ‌غذای معمولی گوشت85 گرم و ماهی 113 گرم  است.

    بیماری نقرس چگونه ایجاد میشود

    چه مواد غذایی باید مصرف شوند

    در بیماری نقرس رژیم کم پورین می‌تواند به کاهش سطح اسید اوریک کمک کرده و در جلوگیری از علائم نقرس مؤثر باشد.

    مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که روزانه باید مصرف شوند شامل موارد زیر است:

    لوبیا و عدس

    حبوبات

    مایعات مخصوصاً آب

    لبنیات کم‌چربی یا بدون چربی

    غلات کامل مانند جو، برنج قهوه‌ای و جو دو سر

    کینوا

    سیب‌زمینی‌های شیرین

    میوه‌ها و سبزیجات

    پروتئین‌های گیاهی

    لوبیا و حبوبات منبع عالی پروتئین هستند. خوردن این منابع گیاهی مبتنی بر گیاهان می‌تواند به شما در رفع نیازهای روزانه پروتئین شما کمک کند، درحالی‌که چربی اشباع موجود در پروتئین‌های حاوی پورین بالا و حیوانی را کاهش می‌دهید.

     

    بیماری نقرس چگونه ایجاد میشود

    جایگزین‌های لبنی و غیر لبنی

    برخی افراد متوجه می‌شوند که لبنیات ممکن است بیماری نقرس و علائم آن را افزایش دهد، درحالی‌که برخی دیگر با دریافت لبنیات کم‌چربی، میزان اسید اوریک را کاهش می‌دهند.

    در صورت نیاز به جلوگیری از لبنیات، بسیاری از گزینه‌های شیر بر پایه گیاهان موجود هستند.

    بیماری نقرس چگونه ایجاد می شود

    میوه‌ها و سبزی‌ها

    برخی از شواهد نشان می‌دهد که غذاهای سرشار از ویتامین C، مانند گیلاس، حملات نقرس را به‌طور بالقوه کاهش می دهند. جالب است بدانید که پورین‌های با منشأ گیاهی حملات نقرس را نشان ندادند و علاوه بر این برای کنترل وزن هم مفید هستند.

    بااین‌حال، توجه به مصرف آهن ممکن است برای افراد مبتلابه نقرس مفید باشد. بیشتر آهن قابل‌دسترس در منابع گوشت یافت می‌شود، اما غذاهای حاوی آهن گیاهی ممکن است تأثیر منفی بر روی نقرس داشته باشند.

    توجه به علائم فردی و اصلاح رژیم غذایی بر اساس نیازهای خاص شما همیشه مهم است.

    با خیال راحت می‌توانید از این سبزیجات استفاده کنید:

    اسفناج و سایر سبزیجات تیره و برگ‌دار

    نخودفرنگی

    مارچوبه

    گل‌کلم

    قارچ

     

    در آخر بهتر است این نکات را مدنظر داشته باشید که بیماری نقرس و علائم بیماری نقرس می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد بنابراین قبل از هر اقدامی برای اصلاح رژیم غذایی خود بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *