صفحه اصلی / پزشکی / میزان فشارخون طبیعی چقدر است؟

میزان فشارخون طبیعی چقدر است؟

میزان فشارخون طبیعی چقدر است؟
  • میزان فشارخون طبیعی چقدر است؟ 

    میزان فشارخون طبیعی چقدر است؟ | فشار خون طبیعی برای بدن بسیار حیاتی است. بدون فشاری که خون را در سیستم گردش خون به حرکت در می اورد ، هیچ اکسیژن و مواد مغذی از طریق شریان ها به بافت ها و اندام ها نمی رسد.

    با این حال ، فشار خون می تواند به شدت خطرناک شود و منجر به عوارض شدید سلامتی از جمله خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، سکته مغزی و گاهی مرگ شود.

    میزان فشارخون طبیعی چقدر است؟

    فشار خون چیست؟

    فشار خون نیرویی است که خون را از طریق سیستم گردش خون به حرکت در می آورد تا اکسیژن و مواد مغذی به بافت ها و اندام ها برسد.

    به همان اندازه که فشار خون برای بدن اکسیژن و مواد مغذی را تأمین می کند ،قادر به جمع آوری مواد زاید سمی ، از جمله دی اکسید کربن و سموم از کبد و کلیه ها نیز است.

    فشارسنج - هلث اسپرت

    اما دقیقاً چه چیزی باعث فشار خون در شریان های ما می شود؟ بخشی از این جواب ساده است، قلب با هر ضربان فشار خون ایجاد می کند. در واقع فشار خون نیرویی است که خون بر روی دیواره رگ های خونی اعمال می کند که این فشار بستگی به مقاومت رگهای خونی و میزان کار قلب دارد.

    تقریبا نیمی از بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا هستند، که بسیاری از آنها از این واقعیت آگاه نیستند.

    فشار خون بالا یک خطر اصلی برای بیماری های قلبی عروقی، از جمله سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی قلبی و آنوریسم است بنابراین کنترل فشار خون برای حفظ سلامتی و کاهش خطر ابتلا به این شرایط خطرناک بسیار مهم است.

    مدیریت و درمان فشار خون

    میزان فشارخون طبیعی چقدر است؟

     

    تنظیم سبک زندگی یک روش استاندارد و اولیه برای درمان فشار خون بالا است. به همین دلیل در ادامه چند توصیه در این مورد را بیان شده است:

    ورزش بدنی منظم

    میزان فشارخون طبیعی چقدر است؟

     

    افراد می توانند فشار خون را با استفاده از فشارسنج اندازه گیری کنند. توصیه می شود که همه افراد، از جمله افراد مبتلا به فشار خون بالا حداقل 150 دقیقه به طور متوسط هر هفته یا 75 دقیقه در هفته باید ورزش هوازی کنند. نمونه هایی از ورزش های مناسب برای فشار خون: پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و شنا.

    کاهش استرس

    میزان فشارخون طبیعی چقدر است؟

     

    اجتناب یا یادگیری برای مدیریت استرس می تواند به فرد در کنترل فشار خون کمک کند.

    یوگا، حمام گرم و پیاده روی های طولانی تکنیک های آرام سازی و کنترل استرس هستند که می تواند به کاهش استرس کمک کند. همچنین افراد برای مقابله با استرس باید از مصرف الکل، تنباکو و غذاهای چرب پرهیز کنند، زیرا این موارد می تواند به افزایش فشار خون و عوارض آن دامن بزند.

    سیگار کشیدن نیزمی تواند فشار خون را افزایش دهد بنابراین اجتناب یا ترک سیگار خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری های قلبی و سایر مشکلات سلامتی بدن را کاهش دهد.

    مصرف دارو

    میزان فشارخون طبیعی چقدر است؟

     

    از داروهای خاص برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. پزشکان در ابتدا غالباً این داروها را با دوز پایین توصیه می کنند. داروهای ضد فشار خون معمولاً عوارض جانبی جزئی دارند. سرانجام ، افراد مبتلا به فشار خون بالا برای مدیریت فشار خون خود نیاز به ترکیب دو یا چند دارو دارند، البته انتخاب دارو به فرد و شرایط درمانی آن بستگی دارد.

    رژیم غذایی مناسب

    میزان فشارخون طبیعی چقدر است؟

     

    افراد مبتلا به فشار خون بالا می توانند با پیروی از رژیم غذایی سالم از بروز خطرات ناشی از آن جلوگیری کنند.

    کاهش مصرف نمک

     

    میانگین نمک مصرفی مردم در اکثر کشورهای جهان بین 9 گرم (گرم) و 12 گرم در روز است.

    سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای کاهش خطر فشار خون و مشکلات سلامتی مرتبط با آن میزان مصرف کمتر از 5 گرم نمک را در روز توصیه می کند.

    کم کردن مصرف الکل

     

    انجمن قلب آمریکا (AHA) حداکثر نوشیدن مشروبات الکلی در روز را برای مردان و زنان را توصیه نمی کند زیرا مصرف متوسط تا زیاد الکل باعث افزایش فشار خون می شود.

    خوردن میوه و سبزیجات بیشتر و چربی کمتر

     

    افرادی که فشار خون بالا دارند یا افرادی که در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند، باید تا حد ممکن غذاهایی با چربی اشباع کمی بخورند.

    درعوض ، کارشناسان خوردن مواد غذایی زیر را توصیه می کنند:

    غلات و غذاهای پر فیبر

    انواع میوه و سبزیجات

    آجیل

    خوردن ماهی دو بار در هفته

    روغن زیتون

    مرغ و ماهی بدون پوست

    محصولات لبنی کم چربی

    برخی از چربی ها ، مانند روغن ماهی روغنی و روغن زیتون ، اثرات محافظتی بر روی قلب دارند. با این حال ، دارای چربی هستند وافراد با فشار خون بالا باید به مقدار کم از انها استفاده کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *