صفحه اصلی / رژیم غذایی / رژیم کتوژنیک چیست

رژیم کتوژنیک چیست

رژیم کتوژنیک چیست
  • رژیم کتوژنیک چیست

    خواص رژیم کتوژنیک یکی از عباراتی است که همه افرادی که در پی این رژیم هستند جستجو می‌کنند. رژیم کتو هم از دیگر انواع رژیم‌ها و برنامه‌ های غذایی است که در آن از مواد غذایی کم کربوهیدرات و پرچربی استفاده می‌گردد و باعث کاهش وزن و سلامتی بخشیدن به دیگر اعضای بدن می‌گردد. در این مقاله ما را دنبال کنید تا در مورد رژیم کتو و خواص رژیم کتو بیشتر بدانید.

    رژیم کتوژنیک چیست

    رژیم کتوژنیک چیست

    رژیم غذایی کتوژنیک، گونه‌ای از رژیم‌های غذایی است که در آن چربی زیاد، پروتئین و قند کم مصرف می‌گردد. در این رژیم بدن مجبور می‌گردد به جای استفاده از منابع قند و پروتئین از چربی برای مصرف انرژی استفاده کند.

    این رژیم چربی‌ها را به ترکیباتی به اسم کتون ها در کبد می‌شکند که باعث تأمین انرژی مغز می‌گردند. رژیم‌های کتو همراه با کاهش شدید قند و انسولین و افزایش کتون ها همراه است که همین موضوع مزایای سلامتی بخش زیادی برای بدن خواهد داشت.

    رژیم کتوژنیک چیست

    انواع رژیم‌های کتوژنیک

    خواص رژیم کتوژنیک به انواع مختلف ان بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

    رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD): این نوع از رژیم کتو یک رژیم استاندارد است و در آن مقدار چربی زیاد، کربوهیدرات کم و پروتئین متوسط استفاده می‌گردد. این مقدار چیزی معادل 75 درصد چربی، 20 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات است.

    رژیم کتوژنیک چرخه‌ای (CKD): این نوع شامل مصرف دوره‌ای از غذاهایی با کروبوهیدرات بالا و کربوهیدرات پایین است. برای مثال 5 روز رژیم کتو است و 2 روز با کربوهیدرات بالا است.

    رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD): این نوع به شما این امکان را می‌دهد که در اطراف تمرین خود کربوهیدرات استفاده کنید.

    رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این شبیه به یک رژیم کتو استاندارد است، اما پروتئین بیشتری نیز شامل می‌شود. این نسبت اغلب 60٪ چربی، 35٪ پروتئین و 5٪ کربوهیدرات است.

    بااین‌همه بیشتر پژوهش‌ها بر روی نوع استاندارد و با پروتئین بالا است و انواع دیگر که بیشتر مورداستفاده ورزشکاران هستند روش‌های پیشرفته‌ تری هستند. در ادامه ما بیشتر در مورد نوع استاندارد آن صحبت خواهیم نمود.

     

    کمک به کاهش وزن

    یکی از خواص رژیم کتوژنیک کمک به کاهش وزن است.

    این برنامه غذایی یک روش مؤثر برای کاهش وزن همراه با عوارض جانبی و خطر کمتر است. در حقیقت این برنامه غذایی نسبت به انواع کم کالری و کم چربی بیشتر توصیه می‌گردد. به‌علاوه در این برنامه شما می‌تواند بدون کالری شماری و یا کم نمودن دریافت غذا وزن خود را کاهش دهید.

    نتایج یک مطالعه نشان می‌دهند که افرادی که در این برنامه غذایی قرار دارند نسبت به افرادی که انواع برنامه‌های کم کالری و یا کم‌چربی را دنبال می‌کنند 2.2 برابر وزن بیشتری کم می‌کنند. حتی در این رژیم سطوح تری گلیسیرید و کلسترول هم تنظیم می‌گردد. خواص رزیم کتوژنیک درواقع مرهون افزایش کتون ها، کاهش قند خون و سطوح مربوط به انسولین است.

    برای دیابتی‌ها و پیش دیابتی‌ها

    خواص رژیم کتوژنیک مربوط به بیماران مبتلا به دیابت است. بیماری دیابت وقتی مشخص می‌گردد که در متابولیسم قندها و در عملکرد انسولین اختلالاتی پیش بیاید. یکی از خواص رژیم کتوژنیک برای بیماران دیابتی کمک به از دست دادن چربی‌های اضافی است که می‌تواند مقدمه‌ای برای دیابت نوع دو و یا سندروم متابولیک باشند.

    نتایج یک تحقیق در این رابطه نشان دادند که این برنامه غذایی می‌تواند تا 75 درصد حساسیت به انسولین را کم کند. یک مطالعه دیگر در همین راستا نشان داد که از 21 نفر فرد شرکت‌کننده در آزمایش 7 نفر قادر بودند داروهای مربوط به دیابت خود را قطع کنند.

    در مطالعه‌ای دیگر مشخص شد که گروهی که این برنامه غذایی را داشته‌اند حدود 11 کیلوگرم وزن از دست داده‌اند که در مقایسه با گروه با کربوهیدرات بالا یک مزیت بود و ارتباط بین وزن و دیابت را در این برنامه غذایی نشان داد. همچنین در گروه کتوژنیک 95 درصد قادر به کم نمودن داروهای دیابتی بودند که این عدد در مقایسه با رژیم کربوهیدرات بالا حدود 30 درصد بیشتر بود.

    جمع‌بندی خواص رژیم کتوژنیک

    در این مقاله خواص رژیم کتوژنیک را مورد بررسی قرار دادیم. این رژیم می‌تواند برای افرادی که اضافه وزن، دیابت یا اختلال متابولیک دارند مفید باشد. ولی برای افرادی که به طور حرفه ای ورزش می کنند و دنبال رژیم غذایی مناسب هستند و یا به دنبال افزایش وزن و یا زیاد کردن حجم ماهیچه‌ های خود هستند نمی‌تواند مفید باشد.

    رژیم کتوژنیک چیست

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *