صفحه اصلی / پزشکی / فواید و عوارض ژیمناستیک

فواید و عوارض ژیمناستیک

ژیمناستیک
  • فواید و عوارض ژیمناستیک

    ژیمناستیک | هر ورزشی که بتواند ما را در مسیر تندرستی قرار دهد و به کمک آن بتوانیم سلامتی دستگاه قلب و عروق را تضمین نموده و بر بیماری‌های مختلف فائق آییم، مناسب و کاربردی خواهد بود، اما در این میان ورزش و رشته‌های ورزشی متفاوت ممکن است برای افرادی که از بیماری خاص رنج می‌برند مضر بوده و سلامت مفصل‌ها و یا دیگر ارگان‌ های بدنشان را به خطر بی اندازد

    از این‌ رو پزشکان توصیه می‌کنند حرکات بدنی را انتخاب نمایید که علاوه بر فشار کمتر بر قلب و مفاصل بتواند ماهیچه‌ ها و دستگاه تنفسی را تقویت نماید، ژیمناستیک ورزش پرطرفدار و لذت‌ بخشی است که در بین جوان‌ ها بیشتر محبوبیت کسب نموده و البته به علت خواص ذاتی که دارد مورد تأیید پزشکان برای اکثر افراد نیز هست، از این‌ رو ما در این مقاله می‌کوشیم با بیان معایب و فواید این ورزش دوست‌ داشتنی پرداخته تا شما نیز اگر علاقه داشتید آن را برای خود یا عزیزانتان پیشنهاد داده و استفاده نمایید.

    ژیمناستیک

    در بین ورزش و رشته‌های ورزشی متنوع علاقه به ژیمناستیک چنان زیاد است که بیشتر خانواده‌ها فرزندان خردسال خود را برای یادگیری این ورزش در انواع کلاس‌ها ثبت‌نام می‌نمایند، اما نکات ایمنی که باید در حین این ورزش رعایت شود می‌تواند امنیت جسمی افراد را تأمین نماید، پزشکان توصیه می‌کنند هرگز در سن کمتر از 9 سالگی این ورزش آغاز نشود.

    حرکات ورزشی و سنگینی آن نیز دقیقاً باید متناسب با سن فرزندان انتخاب‌ شده تا کوچک‌ ترین ضرر به آن‌ ها وارد نشود، از طرفی سالن انتخابی شما باید دارای استانداردهای لازم باشد، کف سالن، تشک و لوازم بدن‌ سازی همگی از موارد مهم در انتخاب یک سالن مناسب است.

    از این‌ رو تلاش کنید کلاس‌هایی را انتخاب نمایید که زیر نظر فدراسیون ژیمناستیک به فعالیت قانونی خود می‌ پردازند، زیرا بی‌ توجهی به این موضوع مهم می‌تواند صدمات جبران‌ ناپذیری را به کمر و ستون فقرات وارد نموده تا جایی که ممکن است، به قطع نخاع و مشکلات حاد حرکتی منجر شود.

    فواید ورزش ژیمناستیک

    چنان تأثیرات حرکات ژیمناستیک بر بدن مشهود است که می‌توان آن را جزء معدود ورزش‌هایی به‌حساب آورد که انعطاف‌ پذیری، چابکی و سرعت عمل بالایی را برای ورزشکار به وجود می‌ آورد و افراد دیگر با دیدن چنین بدن ورزیده‌ای تمایل به انجام و آموزش آن پیدا می‌کنند، با فواید این ورزش هیجان‌ انگیز همراهمان باشید.

    هماهنگی عضله و استخوان‌ها:

    ژیمناستیک

    ژیمناستیک چنان سودمند است که کارشناسان معتقدند، هر ورزش و رشته‌های ورزشی که انتخاب ورزشکاران باشد، اگر در ابتدا با حرکات بدن‌ سازی ژیمناستیک آغاز گردد می‌تواند آن فرد را در ورزشی که مدنظر دارد موفق‌تر کند، هماهنگی عضله و استخوان که این ورزش برای افراد به ارمغان می‌آورد فوق‌العاده بوده و تمامی ورزشکارانی که می‌خواهند در رشته مخصوص خود به موفقیت‌های چشم‌گیری دست یابند، باید به ژیمناستیک به‌عنوان یک ورزش پایه و بسیار مهم و سرنوشت‌ ساز نگاه کنند.

    افزایش قد:

    ژیمناستیک

    ورزش و رشته‌های ورزشی به علت تأثیر مثبتی که بر اندام و ماهیچه‌ها دارند باعث رشد استخوان‌ها شده و به افزایش قد افراد کمک می‌کنند، ورزش ژیمناستیک نیز از این قاعده خارج نبوده، اما نکته ظریف، مهم و قابل‌توجه که در اینجا جلوه می‌نماید:

    همان‌طور که قبلاً نیز اشاره نمودیم سن شروع این ورزش است، آغاز این ورزش بعد از سن 9 سالگی حتماً بر رشد فرد تأثیر مثبت دارد، اما قبل از این سن به علت فشار بیش‌ از حدی که به محل‌های رشد استخوانی وارد می‌شود، احتمال توقف رشد را به علت بسته شدن این محل‌ها افزایش داده و سبب کوتاهی قد و رشد ناقص عضلات کودکان خواهد شد، به همین دلیل توصیه‌های اکید برای به تأخیر انداختن این حرکات به سن‌های بالاتر وجود داشته و اگر خانواده‌ها مایل‌ اند در سن‌های پایین کودکان خود را روانه این ورزش نمایند بهتر است نظارت کامل را داشته که فقط به‌صورت یک بازی و سرگرمی برای آن‌ ها انجام شود و از حرکات سنگین و حرفه‌ای اکیداً خودداری شود.

    بالا رفتن تمرکز و قدرت ذهن:

    ژیمناستیک

    هماهنگی بین عصب و عضله ارمغانی است که حرکات منظم و اصولی ژیمناستیک برای افراد به وجود می‌ آورد که در کمتر ورزشی چنین هماهنگی ذهنی را شاهد هستیم، از این‌ رو هدفمندی و اعمال آن در تمامی حرکات می‌تواند یک آموزش سازنده برای ورزشکاران این رشته باشد.

    مضرات ورزش ژیمناستیک

    ژیمناستیک

    اغلب افراد باهدف عضله سازی به سراغ این ورزش می‌روند تا با حذف وسایل و تجهیزات سنگین ورزشی به‌ تناسب اندام دست یابند، اما گاه با رعایت نکردن اصول پزشکی و انجام حرکاتی غیرمعمول و بدون نظر کارشناسان مربوطه، صدمات جبران‌ ناپذیری را به بدن خود وارد می‌کنند.

    شکستگی‌ها:

    ژیمناستیک

    در میان ورزش و رشته‌های ورزشی اغلب ورزشکاران ژیمناستیک کار دارای توده استخوانی کمی می‌باشند که باعث شکستگی استخوان‌های آن‌ها می‌شود و این امر به سه دلیل در بدن آن‌ها رخ می‌دهد.

    1. به علت حرکات شدید ورزشی که باهدف عضله سازی در بدن صورت می‌گیرد، توقف ترشح هورمون استروژن را در ژیمناستیک کاران شاهد هستیم، ولی استخوان‌ها برای اینکه به حجم مطلوب دست یابند به این هورمون نیازمندند و در نبود آن به توده و حجم قابل قبولی دست نمی‌یابند.

    2. افزایش سن کاهش طبیعی توده استخوانی را در تمامی افراد تشدید می‌کند و احتمال شکستگی بالا می‌رود که این امر در این نوع ورزشکاران خود را با شدتی بیشتر نشان می‌دهد.

    3. به علت اینکه در دوران میان‌سالی ورزشکار دیگر نمی‌تواند حرکات سنگین دوران جوانی را با همان شدت و قوت انجام دهد، یکی از عوامل مهم ایجاد پوکی استخوان و بروز انواع شکستگی‌ ها در بدن وی می‌شود.

    مفاصل و دردهای مزمن:

    ژیمناستیک

    ورم مفاصل بعد از پوکی استخوان بزرگ‌ ترین مشکلی است که ژیمناستیک کاران باید با آن دست‌ و پنجه نرم کنند، تمامی مفاصل در این نوع ورزش درگیر بوده و فشار زیادی را تحمل می‌کنند، ازاین‌ رو مچ‌ها، زانوها، قوزک پا و حتی مفاصل بزرگ‌تر مثل کمر با دردهای شدید و گاه شکستگی همراه هستند، به همین دلیل باید دائماً از حرکات تکمیلی توان‌ بخشی و فیزیوتراپی برای کاهش این دردها بهره برد.

    عملکرد نادرست هورمونی:

    در بین ورزش و رشته‌های ورزشی تمرینات شدید ژیمناستیک، تأثیر زیادی بر عملکرد نادرست هورمون‌ها خصوصاً در دختران جوانی که دوران قبل از بلوغ و یا طول آن را می‌گذرانند، گذاشته و این امر مربوط به کاهش در صد چربی بدن آن‌ها می‌باشد، کاهش چربی کاهش سطح اپتین را به دنبال دارد، اپتین بسیار مؤثر در ترشح صحیح استروژن که عامل چندین نوع رشد در بدن آن‌ها است، می‌باشد که اختلال در آن باعث ایجاد مشکلات فراوان در بدن می‌گردد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *