صفحه اصلی / پزشکی / فواید دوچرخه سواری برای همه اعضای بدن در همه افراد

فواید دوچرخه سواری برای همه اعضای بدن در همه افراد

دوچرخه سواری
  • فواید دوچرخه سواری برای همه اعضای بدن در همه افراد

    اگر در بین ورزش‌های هوازی به دنبال نمونه‌ای می‌گردید که تحرک بیشتری را به شما ببخشد و از ساکن ماندن در یک محیط مشخص رهایتان نماید، دوچرخه سواری از بین ورزش و رشته‌های ورزشی توانسته برای خود طرفداران زیادی کسب نماید و با فواید فراوان خود سد محکمی برای ورود انواع بیماری‌ها به بدن گردد، نبود نیاز به تجهیزات ورزشی فوق‌ العاده توانسته این ورزش را بیش‌ از پیش مورد توجه قرار داده و استفاده از آن درهوای آزاد و فضاهای باز لذتی فراتر را برای ورزشکاران محیا نماید.

    در کنار تمامی این موارد اگر بر طبق اصول خاص انجام نشود، ممکن است صدماتی را به مفاصل و ماهیچه‌ها وارد نماید و فواید آن برای تندرستی را تحت تأثیر نامطلوبی قرار دهد، در این مقاله کوشیده‌ایم در حد توان با مزایا و معایب این ورزش جهانی آشنایتان نماییم تا اگر از بیماری‌هایی چون اضافه‌ وزن، فشارخون، استرس، ناراحتی‌های معده و… رنج می‌برید با پناه بردن به دامن پرمهر این ورزش در جهت پیشگیری و درمان بیماری‌های خود گام‌های مؤثری بردارید.

    دوچرخه سواری

    دوچرخه سواری

    تمام کسانی که مایل به حرکات ورزشی هستند که با کاهش فشار بر عضلات و استخوان‌های پا بتوانند به بهبود کارکرد کلی بدنشان کمک نمایند، دوچرخه‌ سواری را انتخاب نموده و از مزایای فوق‌العادۀ آن‌که گاه تا حد دویدن بیان‌شده نهایت بهره را می‌برند.

    مزایای ورزش دوچرخه‌ سواری

    دوچرخه سواری

    اگر چه دوچرخه‌ سواری در بین ورزش و رشته‌های ورزشی که در مسابقات حضوری فعال دارند نیز دیده می‌شود، اما بیشتر به‌عنوان ورزشی دوستانه و بی تنش شناخته‌شده که در میدان‌های رقابتی صمیمی و خانوادگی و برای ایجاد الفت و دوستی بیشتر به اجرا درمی‌آید، به‌هرحال فرقی نمی‌کند که شما قصد دارید آن را به‌صورت حرفه‌ای یا تفریحی انجام دهید، در هر دو صورت می‌تواند مزایا و معایبش را برای شما داشته و بهره‌مندتان نماید.

    بهبود عملکرد قلب:

    دوچرخه سواری

    بالا رفتن حجم ریه‌ها خود بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی است، به همین دلیل است که دوچرخه‌ سواری تا این حد در بین بیماران قلبی محبوبیت کسب نموده، زیرا هیچ موردی دیگری مانند قلب و ریه‌های سالم نمی‌تواند نشاط و انرژی شمارا تضمین کرده و شمارا در انجام کارهایتان قدرتی تمام‌نشدنی ببخشد.

    تقویت حافظه و مغز:

    دوچرخه سواری

    هر نوع استرس و فشار عصبی عنصری برای تخریب سلول‌های مغز و کاهش کارایی آن محسوب می‌شود، این ورزش با ترشح هورمون‌های کورتیزول ضد استرس گام مؤثری در تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز برمی‌دارد.

    درمان اختلالات خواب:

    دوچرخه سواری

    اگر روزها دوچرخه‌ سواری منظمی را در فهرست فعالیت‌های خود بگنجانید می‌توانید انتظار داشته باشید که شب‌ها زودتر به خواب‌ رفته و مدت طولانی‌ تری نیز بخوابید، درحالی‌که عمق خواب بیشتری هم داشته و از کابوس‌های شبانه‌تان نیز خبری نیست.

    تأخیر در روند پیری:

    دوچرخه سواری

    اغلب افرادی که از بین ورزش و رشته‌های ورزشی دوچرخه‌ سواری را انتخاب می‌کنند، در بلند مدت جوان‌تر به نظر می‌رسند، زیرا پوست اولین عاملی است که پیری افراد را نمایان می‌کند و اگر سالم و بدون چین‌ و چروک باشد، نمادی بر جوانی افراد است، دوچرخه‌ سواری با افزایش گردش خون و اکسیژن در پوست به جوان ماندن و حفظ حالت ارتجاعی که مانع چروک شدن آن است کمک کرده و از طرف دیگر کلاژن سازی را نیز در پوست تقویت می‌کند، بدین ترتیب پوست زیبا و نرم را برای افراد به ارمغان می‌آورد که تا مدت‌های زیادی قصد پیر شدن را نداشته باشد.

    افزایش طول عمر:

    بازسازی سلولی مهم‌ترین عامل طول عمر است که ورزش‌های هوازی این رسالت را بر عهده‌دارند و شما هم اگر قصد دارید سلامتی را در سن‌های حتی بالا نیز تجربه نمایید، از دیابت، ناراحتی‌های قلبی، سرطان، چاقی و … در امان بمانید، در بین ورزش و رشته‌های ورزشی دوچرخه‌ سواری باقدرتی باورنکردنی توانایی رساندن شما به‌ تمامی این آرزوها را دارد.

    بهبود عملکرد گوارش:

    رفع یبوست، عدم نفخ، تخلیه سریع‌تر معده، دفع راحت‌تر و… همه از نتایج یک دوچرخه‌ سواری منظم و پایدار است که با بهبود عملکرد قلب و تسریع در اکسیژن‌ رسانی به بافت‌ها، انقباض و انبساط بهتر ماهیچه‌ها روده را فراهم می‌نماید و سطح کیفی گوارش را ارتقاء می‌بخشد.

    مضرات ورزش دوچرخه‌سواری

    در ابتدای نظر گمان می‌کنیم دوچرخه‌ سواری یک ورزش بسیار راحت است که ممکن نیست، هیچ‌گونه مشکلی را برای بدن به وجود آورد، اما بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد در برخی موارد خصوصاً افرادی که مسافت‌های بالایی را در هفته رکاب می‌زنند، اغلب با مشکلات کوچک و در برخی موارد حادتر مواجه هستند که ما در اینجا به ذکر مواردی از آن می‌پردازیم.

    تأثیر هوای پرفعالیت:

    مختصر نمودن دوچرخه‌ سواری به دوچرخه‌های ثابت به دلیل شرایط جوی برای افرادی که به یکی دو ساعت دوچرخه‌ سواری درهوای آزاد و لذت بردن از آن عادت مفرطی دارند، بدترین قسمت کار است که به‌ناچار باید آن را تحمل نمایند.

    صدمات احتمالی:

    دوچرخه‌ سواری در بین ورزش و رشته‌های ورزشی، برای کسانی که به دنبال بالا بردن حجم استخوانی و فرار از پوکی استخوان خود هستند مناسب نیست، زیرا فشار کافی را بر بدن به‌منظور افزایش تراکم استخوانی به آن‌ها نمی‌ آورد و اغلب باید یک ورزش به‌ عنوان مکمل در کنار آن استفاده شود، همچنین طرز ناصحیح قرار گرفتن بر روی زین و رکاب زدن نادرست باعث می‌شود، در طولانی‌مدت با درد کمر، باسن و یا زانو مواجه شوند.

    تصادفات خطرناک:

    اگر فضای باز را برای دوچرخه‌ سواری انتخاب می‌کنید، باید بدانید خطر تصادف شما با وسایل نقلیه تا حد زیادی افزایش می‌ یابد و حتی در زمانی که به بهترین تجهیزات ایمنی نیز آراسته باشید، بازهم خطرات بزرگ در کمین شما است پس تا می‌توانید به قوانین و علائم رانندگی پایبند بوده و از ورود به خیابان‌های پرترافیک بپرهیزد و بیشتر محیط‌ هایی چون پارک‌ها را برای تمرینات خود انتخاب نمایید.

    آلودگی هوا:

    از مزایای دیگر دوچرخه سواری در بین ورزش و رشته‌های ورزشی دیگر بالا رفتن حجم شش‌ها و ورود هوای بیشتر به بدن می‌باشد که اگرچه درزمانی که هوا کاملاً پاک است امری مطلوب و محبوب است اما همین امر در زمان آلودگی هوا به امری بسیار خطرناک برای سلامتی تبدیل می‌شود پس تا حد امکان دوچرخه سواری را در روزهای آلوده ترک نمایید.

    مشکلات مثانه، تورم اندام تناسلی، جراحت ناشی از نشستن بر روی زین، حساسیت پوستی، کرختی، عفونت پوستی، اختلال مجاری ادراری، در شرایط حادتر آسیب به کلیه‌ها از دیگر مشکلاتی است که در هنگام دوچرخه سواری دامن‌گیر افراد شده و البته در خانم‌ها با شدت و شیوع بیشتری شاهد آن هستیم که در صورت مشاهده مراجعه به پزشک مربوطه برای رفع آن الزامی است تا این علائم تشدید نگردد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *