صفحه اصلی / پزشکی / ورزش بر سلامت پوست چه اثراتی دارد؟

ورزش بر سلامت پوست چه اثراتی دارد؟

فواید ورزش
  • ورزش بر سلامت پوست چه اثراتی دارد؟

    فواید ورزش | با انجام حرکات ورزشی و فعالیت بدنی می توان میزان هورمون کورتیزول را در سطح متعادلی حفظ نمود. با افزایش میزان هورمون کورتیزول، روند تولید سبوم نیز بالا رفته و در پی آن پوست دچار آکنه و جوش خواهد داشت.

    طبق تحقیقات صورت گرفته ورزش و فعالیت های بدنی نه تنها بر روی اندام تاثیر مثبتی گذاشته برای ظاهر و زیبایی پوست نیز مفید خواهد بود. البته این موارد تنها بخشی از فواید ورزش بوده و ورزش مزایای دیگری را نیز برای انسان به همراه خواهد داشت. در این مقاله ما قصد داشته به بررسی تاثیر و فواید ورزش بر روی بدن انسان و به طور کلی بر روی زندگی افراد بپردازیم. بدون شک شما نیز از فوایدی که ورزش برای شما به همراه داشته شگفت زده خواهید شد، با ما همراه باشید.

    فواید ورزش برای زیبایی پوست

    زیبایی پوست

    بدون شک یکی از موثرترین راه ها برای درمان آکنه، برطرف نمودن چین و چروک، گرفتگی و خستگی پوست خواهد بود.

    جهت اثبات این که ورزش فواید بسیاری برای زیبایی پوست داشته دلایل بسیاری وجود خواهد داشت. لذا می توانید برای پیدا کردن انگیزه جهت شروع ورزش و فعالیت بدنی این را نیز بدانید که با ورزش در کنار تناسب اندام، پوستتان نیز باطراوت و زیبا خواهد شد.

    البته این را نیز باید یادآور شویم که برای آن که تاثیر ورزش را بر روی پوست خود احساس کنید بایستی به طور منظم و صحیح ورزش را دنبال نمایید.

    در ادامه با تاثیرات مثبتی که ورزش بر روی پوست داشته آشنا خواهیم شد:

    ورزش

    درخشان تر نمودن پوست

    با انجام ورزش های هوازی مانند ایروبیک پمپاژ قلب بیشتر شده و به دنبال آن خون اکسیژن بیشتری دریافت نموده و پوست درخشنده و شاداب خواهد شد.

    کم شدن چین و چروک صورت

    هورمون کورتیزول بدن با انجام حرکات ورزشی و فعالیت های بدنی در سطح متعادلی خواهد ماند. با افزایش سطح کورتیزول، سبوم نیز بیشتری تولید شده و از این رو پوست نیز دچار آکنه و جوش بیشتری خواهد شد. همچنین با بیشتر شدن میزان کورتیزول کلاژن پوست نیز تجزیه شده و در هم شکسته خواهد شد و طبیعی است که در چنین حالتی پوست چین و چروک بیشتری پیدا خواهد نمود. در واقع ورزش با افزایش میزان تولید پروتئین کلاژن پوستی منعطف، محکم و سفت را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

    از بین بردن آکنه

    با انجام ورزش به طور منظم و صحیح دستگاه گردش خون بدن تقویت شده و پوست به خوبی تغذیه رسانی خواهد شد. وقتی که پوست به طور کامل خون رسانی شده اکسیژن مورد نیاز را دریافت خواهد نمود. همچنین ورزش با افزایش تعریق بدن به دفع سموم زائد بدن کمک نموده و باعث باز شدن منافذ بسته پوست خواهد شد. یکی از دلایل اصلی جوش و آکنه های دوره بلوغ تغییرات هورمونی در نوجوان بوده و فرد توانسته با انجام حرکات ورزشی صحیح و مداوم این هورمون ها را در سطح متعادلی حفظ نموده و از بروز آکنه بر روی پوست خود جلوگیری نماید.

    داشتن موهایی سالم و براق

    با تقویت و بهبود گردش خون موها سالم و قوی خواهد شد. در واقع خون دارای موادی مغذی بوده که موها را تحریک نموده و به رشد سریع تر آن ها کمک خواهد نمود. از طرفی ورزش تاثیر زیادی در کاهش و رفع استرس داشته و هر چه استرس شما کمتر بوده موها نیز کمتر دچار ریزش، شکنندگی و ناسالمی خواهند شد. لذا توصیه متخصصین پوست و مو این بوده که دست کم 3 بار در هفته و هر بار به مدت نیم ساعت ورزش های مفیدی مانند پیاده روی و یوگا را انجام دهید. این کار موجب شده به خوبی متوجه تغییرات مثبتی در پوست خود گردید.

    سایر مزایایی که ورزش برای انسان به ارمغان خواهد آورد:

    افزایش اعتماد به نفس

    فواید ورزش

    شاید برایتان کمی عجیب به نظر برسد اما واقعیت آن است که شما هر بار با دویدن بر روی تردمیل یک گام به اعتماد به نفسی بالا نزدیک تر خواهید شد. ورزش علاوه بر آن که شما را در رسیدن به اندامی زیبا و پوستی سالم و درخشان کمک نموده به شما این امکان را داده تا نسبت به جذابیت خود درک بیشتری به دست آورید. در واقع شما با ورزش به خود احساس بیشتری خواهید داشت.

    دوری از آلزایمر و زوال عقل

    آلزایمر

    همان طور که به آن واقف هستید با افزایش سن مغز انسان نیز در معرض آسیب قرار گرفته و ممکن بوده بیماری هایی نظیر آلزایمر به سراغ فرد آمده و با صدمه رساندن به سلول های مغز و یا از بین بردن آن ها سبب شده که مغز دیگر همچون مغز کارکرد طلوبی از خود نشان ندهد.

    البته تمرین و تغذیه سالم راهی برای درمان آلزایمر نبوده اما به هر حال می توان با داشتن ورزشی مداوم و صحیح موجب به تاخیر افتادن روند زوال عقل شد. ورزش همچنین در سال های 25 تا 45 زندگی فرد، با افزایش بعضی از مواد شیمیایی در مغز مانع از انحطاط هیپوکامپ که بخش مهمی از مغز برای حافظه و یادگیری بوده خواهد شد.

    قدرتمندتر ساختن ذهن

    ذهن

    اگر چه کمی خنده دار است اما باید بگوییم که موش های آزمایشگاهی از آن جایی که در آن چرخ ثابت همیشگی خود دویده گاهی دارای مغز فعال تری به نسبت ما انسان ها خواهند بود! براساس مطالعات انجام شده با داشتن فعالیت ورزشی مداوم سلول های مغزی جدیدی به نام نوروژنرز به وجود آمده که این سلول ها به بهبود عملکرد مغز کمک خواهند نمود. علاوه بر آن ورزش های سخت موجب بالا رفتن میزان پروتئین مشتق از مغز (BDNF) شده که سبب افزایش قدرت تصمیم گیری، تفکر و یادگیری خواهد شد.

    کنترل اعتیادها

    دوری از اعتیاد

    مغز انسان به گونه ای بوده که در مقابل با هر لذتی نظیر ورزش، غذا، سیگار و یا حتی الکل اقدام به آزادسازی دوپامین می نماید. در حقیقت این دوپامین بوده که منجر به اعتیاد افراد به چیزی خواهد شد. این در حالی است که به کمک ورزش می توان مغز را جهت آزادسازی دوپامین تحریک نموده و مانع از درگیر شدن ذهن نسبت به مواد اعتیادآور شد. همچنین برخی از اعتیادها نظیر اعتیاد به سیگار ممکن بوده ساعت بدن را برهم بزند ولی ورزش دوباره آن را به حالت عادی برخواهد گرداند.

    افزایش خلاقیت

    فواید ورزش

    یکی دیگر از عجایبی که در مورد تاثیرات ورزش وجود داشته این است که ورزش قادر بوده تا دو ساعت بعد از انجام آن میزان خلاقیت فرد را به گونه باورنکردنی بالا ببرد. علی الخصوص که این ورزش در هوای آزاد و ارتباط با طبیعت صورت بگیرد. لذا توصیه می شود در صورتی که در حال انجام پروژه ای بوده و به دنبال یک ایده ای خلاق هستید و به نوعی کارتان متوقف شده است برای آن که ذهن خود را باز و خلاق نموده به ورزش روی آورده و حتی با یک پیاده روی نیم ساعته مغز خود را به جریان بیندازید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *