صفحه اصلی / پزشکی / تاثیر رشته‌ های ورزشی شنا و فوتبال بر سلامتی

تاثیر رشته‌ های ورزشی شنا و فوتبال بر سلامتی

رشته‌ های ورزشی
  • تاثیر رشته‌ های ورزشی شنا و فوتبال بر سلامتی

    رشته‌ های ورزشی | همیشه بسیار شنیده‌ایم که ورزش یکی از ضروریات زندگی ماشینی امروز است، اما اینکه چه ورزش و رشته‌های ورزشی با بدن ما و شرایط روحی و انداممان سازگارتر است، نیاز به بررسی‌های دقیق در این زمینه دارد، خون‌رسانی مناسب که مهم‌ترین عامل در حفظ سلامت ماهیچه‌ها و دیگر اندام‌های حیاتی بدن است، تنها در حین حرکات ورزشی به بهترین حالت خود می‌رسد، اما اثرات ورزش را نمی‌توان به این موضوع محدود نمود و آن‌چنان گسترده است که جسم، ذهن و مغز را نیز درگیر فواید معجزه‌آسای خود می‌کند.

    نقش ورزش در پیشگیری و درمان بیماری‌ها:

    رشته‌ های ورزشی

    سال‌ها است محققان کوشیده‌اند از تأثیرات عمیقی که ورزش و رشته‌های ورزشی بر درمان بیماری‌ها دارند آگاهی به دست آورده و هرروزه بر حجم وسیع این اطلاعات می افزایند و البته به نتایج قابل‌تأمل و درخشانی نیز دست‌یافته‌اند که افراد را از شنیدن آن متعجب می‌کند، جذب حداکثری اکسیژن، افزایش تولید هورمون‌های مفید، بالا رفتن مقاومت کلی بدن، افزایش حجم ماهیچه‌ها و… همگی می‌تواند به نحوی قابل‌توجه بر سلامتی افراد تأثیر شایانی بگذارد.

    پوکی استخوان:

    رشته‌ های ورزشی

    پوکی استخوان که بیماری شایع قرن ما می‌باشد و اغلب کم‌تحرکی و مصرف غذاهای ناسالم را دلیل بر شیوع فراوان آن می‌دانند، با ورزش و رشته‌های ورزشی مانند پیاده‌روی، گلف، تنیس به‌ خوبی مرتفع شده و حتی درزمینهٔ پیشگیری نیز مؤثر ظاهر می‌شوند.

    دیابت:

    رشته‌ های ورزشی

    کاهش نیاز به انسولین یعنی یک مبارزه جدی با بیماری دیابت و کمتر شدن نیاز بافت‌های اسکلتی و چربی به جذب این ماده یعنی یک گام مؤثر در کنترل دیابت، ورزش با خواص خود در کاهش علائم این بیماری و اثرات نامطلوب آن نقش اساسی داشته و به بهبود سطح زندگی این افراد کمک شایانی می‌نماید.

    قلب و عروق:

    رشته‌ های ورزشی

    سکته قلبی، انسداد شریان‌های قلب، حملات قلبی و…ناشی از جدی نگرفتن حرکات ورزشی است که باعث ایجاد فشار اضافی بر ماهیچه‌های قلب می‌شود و انواع بیماری‌های قلبی را به دنبال دارد.

    فشارخون:

    رشته‌ های ورزشی

    تمامی افرادی که به دنبال یک روش مکمل اثرگذار برای درمان فشارخون در کنار دارو هستند باید بر روی ورزش و رشته‌های ورزشی به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری مؤثر توجه ویژه نموده و آن را به‌صورت منظم پیگیری نمایند.

    سرطان:

    رشته‌ های ورزشی

    اگرچه نوع ورزش و شدت آن در بیماران سرطانی بسیار مهم است، اما ترک نمودن آن به‌هیچ‌ وجه توصیه نمی‌شود و انجامش در حد محدود و کنترل‌ شده در پیشگیری از عوارضی چون بی‌حرکتی اعضا بسیار مهم است.

    تحلیل عضلانی:

    با افزایش سن سرعت تخریب عضلات در حد قابل‌ توجهی افزایش‌ یافته و این موجب ضعف و سستی افراد می‌گردد، تأثیر ورزش را بر بازگرداندن حجم عضلات و جلوگیری از گسترش این معضل بر بدن نمی‌توان نادیده گرفت.

    انواع رشته‌ های ورزشی

    تنوع ورزش و رشته‌ های ورزشی چنان زیاد است که اگر بخواهیم آن‌ها را در فهرستی بگنجانیم کار زمان بری خواهد بود، اما از میان همه آن‌ها فوتبال و شنا به دلیل نام‌ آشنا و پرطرفدار بودن شناخته‌ شده‌تر هستند، در ادامه قصد داریم پس از معرفی اجمالی به فواید و مضرات هر یک به‌ صورت جداگانه پرداخته تا شما عزیزان با تأثیرات آن‌ها بر بدن بیشتر آشنا شوید.

    فوتبال

    فوتبال را می‌توان جزء ورزش‌هایی با بالاترین سطح چربی سوزی به‌ حساب آورد که به نحوی قابل‌ توجه جای آن را عضلات گرفته و بدن را به فرم دلخواه می‌رساند، ترکیب حرکات هوازی و غیر هوازی که در کنار هم جمع شده‌اند، عامل موفقیت این ورزش در تناسب‌ اندام محسوب می‌شوند، امروزه شاهد علاقه روزافزون جوانان و نوجوانان به این رشته‌ های ورزشی پرهیجان هستیم که اگر بر اساس فنون صحیح و اصولی و ابزارهای یا وسایل حفاظتی مناسب ورزشی اقدام به انجام آن نکنند، مسلماً می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به اندام خود وارد نمایند، بدین‌صورت مضرات آن بیشتر از فوایدش خواهد شد، به‌ هرحال در حالت کلی می‌توان آسیب‌های ورزشی در فوتبال را به آسیب‌های اندام تحتانی، آسیب‌های سر و صورت، آسیب‌های اندام فوقانی تقسیم نمود.

    فواید:

    علاوه بر حرکات هوازی و غیر هوازی که برای بالا بردن قدرت و استقامت بدن کاربرد دارد، یک ورزشکار درزمینهٔ فوتبال باید به دیگر نرمش‌ها نیز در جهت تقویت کلیه اندام و ارگان‌های بدن خود توجه نماید.

    امکان آماده‌ سازی بدن در سه حالت استقامت، قدرت و کشش

    افزایش ظرفیت قلبی و ریوی

    بالا رفتن توان افراد در مواجه با خستگی

    ساخت عضلات نیرومند

    کاهش استرس

    جلوگیری از فشار اضافه به مفاصل

    کاهش کشش رباط‌ها و تاندون‌ها

    کاهش آسیب‌های ورزشی

    افزایش قابلیت انعطاف‌پذیری

    کاهش آسیب به مفاصل

    مضرات:

    به‌هرحال تحرک و انرژی فراوان جزء جدانشدنی این ورزش محسوب می‌شود و طبیعی است که حادثه و به دنبال آن صدمه نیز در این میان حاصل شود، اما یک ورزشکار واقعی وظیفه دارد هم از بدن خود در برابر صدمات احتمالی محافظت نماید و هم سعی کند به بدن رقیبان خود ضربه و صدمه‌ای وارد نکند.

    بی‌توجهی به تقویت عضلات تنه

    رگ به رگ شدن مفاصل

    کشیدگی عضلانی

    پارگی رباط صلیبی قدامی

    آسیب غضروف مفصل زانو و پارگی منیسک

    پیچ خوردن مچ پا

    اختلال عملکرد مغز، سرگیجه و تهوع براثر برخورد ضربات به سر

    دررفتگی شانه

    شکستگی رگ به رگ شدن مچ دست

    شنا

    در بین ورزش و رشته‌ های ورزشی شنا تنها موردی است که برای هر سنی مناسب بوده و تمامی افراد بدون محدودیت می‌توانند آن را انجام داده و از فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی خود بهره‌مند شوند و در تمامی برنامه‌های تناسب‌اندام حضوری باشکوه دارد، به‌گونه‌ای که حتی افراد مسن با بیماری‌های متفاوت و زنان باردار با شرایط خاص جسمانی‌ شان می‌توانند در استخرها حضور یافته و به این ورزش مفرح بپردازند.

    فواید:

    غوطه‌ور شدن در آب و کار کردن عضلات در مقابل مقاومت آب و کاهش وزن، فشار بر مفصل‌ها و ماهیچه‌ها را تا حد زیادی کاهش داده و از یک‌ طرف برای بدن مقاومت زیادی ایجاد نمی‌نماید و از طرف دیگر بدن را از فواید ورزش بهره‌مند می‌کند.

    تثبیت فشارخون

    بهبود فرکانس قلب

    افزایش تحمل ماهیچه‌ها

    تقویت سیستم قلب و عروقی

    بازگشت خون وریدی به قلب

    تنظیم تنفس

    کاهش فشار بر مفاصل اعضای پایین‌تنه

    تقویت تمامی ماهیچه‌های بدن

    باعث آرامش بخشی و ریلکسیشن

    برطرف نمودن خستگی بدن

    مناسب برای افراد مبتلابه آسم، آرتروز

    مضرات:

    تمامی افراد جزء بیماران خاص می‌توانند با رعایت نکاتی چند از شنا لذت ببرند، حضور نیافتن در محیط‌ های رودخانه‌ها و جریان‌های آبی، یا سواحل و شرکت در استخرهایی که بدین منظور تهیه‌شده می‌تواند، سلامت شما را حین استفاده از این تفریح آبی مفرح تضمین نماید.

    امکان بروز عدم هوشیاری در افراد مبتلا به صرع، تشنج، تپش قلب

    عفونت گوش، بیماری‌های حلق و بینی، سینوس‌ها

    بیماری نای، ریه‌ها و دستگاه تنفسی

    مشکلات پوستی و بروز قارچ‌ها، زگیل‌های کف پا

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *