صفحه اصلی / پزشکی / عوامل آلودگی هوا

عوامل آلودگی هوا

آلودگی هوا
  • عوامل آلودگی هوا

    همان‌ قدر که کشورها سهم بیشتری از توسعه را به خود اختصاص می‌دهند در آلودگی هوا نیز نقش داشته و با تعداد بیشتری از کارخانه‌ ها و ماشین‌ های خود طبیعت سبز و هوای پاک را نابود ساخته و تندرستی افراد را به مخاطره می‌اندازند، هجوم انواع بیماری‌ها و سرطان‌ها که هرساله قربانیان زیادی را به کام مرگ کشانده در کشورهای توسعه‌یافته، نمود بیشتری دارد و البته افراد آسیب‌ پذیر و سالمندان را با شدتی بیشتر تحت تأثیر نامطلوب خود قرار می‌دهد.

    آلودگی هوا

    وجود این ذرات، گازها و مواد مضر معلق در هوا چنان قدرت نفوذ بالایی دارند که به‌راحتی از تمامی مخاط مانند چشم، گوش، بینی و… وارد بدن شده و در تمامی بافت‌های آن سکنی می‌گزینند و به‌مرور زمان مقدمات نابودی سلول‌ها را فراهم می‌کنند.

    انواع مختلف آلودگی‌های موجود در هوا

    آلودگی هوا

    در گذشته‌ای دور که این حجم وسیع کارخانه‌ها و آلاینده‌های آن‌ها وجود نداشت تنها عنصری که ممکن بود کمی آلودگی را در هوا پراکنده نماید، بخارات گازی بود که از آتش‌ فشان‌ها متصاعد می‌شد، اما امروزه متأسفانه با فعالیت وسیع کارخانه‌ها و صنایع تولیدی، نفسی برای زمین باقی نمانده و هر روزه بر این میزان آلودگی افزوده گشته و تمام اکوسیستم‌های موجود را تحت تأثیر نامطلوب خود ویران نموده است، انسان با تولید این حجم آلودگی متهم ردیف اول به نابودی کشاندن زمین است و شمار آلاینده‌هایی که در فضا رها می‌کند را هر روز شتاب می‌دهد.

    دی‌اکسید کربن:

    شاید شناخته‌ شده‌ ترین عنصر آلاینده هوا که البته قدرت تخریبی فراوان‌ تری نسبت به هم نوعان خود نیز دارد، دی‌اکسید کربن است که علت حضور این میزان آن را می‌توان به مصرف بی‌ رویه سوخت‌های فسیلی ارتباط داد که اتمسفر زمین را در لایه ای از خود در برگرفته و به فکر نابودی تمام و کمال آن است.

    مونوکسید کربن:

    اگر چه بی‌ بو می‌باشد اما قدرت سمی بالایی دارد به‌ گونه‌ای که اگر انسان در معرض استنشاق آن قرار گیرد فقط چند ثانیه کوتاه زنده نخواهد ماند.

    اکسید گوگرد:

    نفت و زغال‌ سنگ اگر بسوزند دو عامل ایجاد اکسید گوگرد هستند که نقش مهمی در آلودگی هوا دارند.

    اکسید نیتروژن:

    دماهای بالا باعث تولید این گاز با بوی تند و رنگ قهوه‌ای شده که بسیار سمی است.

    ترکیبات آلی، ذرات معلق، کلروفلوئورو کربن‌ها، فلزات سمی، مواد پرتوزا و… نیز از دیگر موادی هستند که باعث آلودگی هوا می‌شوند و نه‌ تنها انسان‌ها را بلکه حیوانات و گیاهان را نیز تحت تأثیر ناخوشایند خود قرار می‌دهند.

    آلودگی هوا و ورزش

    شاید اکنون دیگر در کمتر روزی از سال هوای پاک را آن‌ هم به‌گونه‌ای که چند دهه قبل امکان استفاده از آن را داشتیم تجربه نماییم، در این میان توجه به تحرک کافی و فعالیت‌های بدنی که لازمه زندگی سالم است، دچار مخاطره شده و بسیاری از افراد در انجام آن دچار تردید می‌شوند.

    ورزش در فضای باز و وارد نمودن حجم بیشتری از اکسیژن به بدن مزیتی است که همه آن را مطلوب می‌دانند، اما امروزه به علت آلودگی هوا ، جواهری گم‌ شده در پهنای وسیع کره خاکی است که برخی گمان می‌کنند رها نمودن کلی این حرکات ورزشی تنها راه چاره است، در این میان متخصصان و پزشکان این حیطه پیشنهادهای لازم‌ الاجرایی دارند که افراد را در حفظ سلامتی حتی در شرایطی که آلودگی هوا در حالت بحرانی قرار دارد یاری می‌رساند.

    انجام حرکات ورزشی هوازی در مکان‌های بدون آلودگی

    تغییر ساعات ورزش به زمان‌های افت آلودگی

    انتخاب فضاهای سرپوشیده مانند ورزشگاه‌ها

    انتقال ساعات ورزش به صبح‌های زودتر

    رفتن به فضاهای سبز

    ماندن در منزل و استفاده از انواع لوازم ورزشی مانند حلقه‌های لاغری، وزنه

    استفاده از ماسک حین ورزش

    تقسیم فضای باز را به‌ روزهای پاک و فضای بسته را به‌ روزهای آلوده

    حذف فعالیت‌های بدنی در صورت ابتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی

    ویتامین‌های مفید برای مقابله با آلودگی هوا

    آلودگی هوا از حد بسیار جزئی آن از دود سیگار گرفته تا اگزوز اتومبیل‌ها می‌تواند باعث ایجاد انواع بیماری‌های چشمی، پوستی، زوال عقل، ناباروری و… گردد به همین دلیل برای مبارزه با آن پزشکان توصیه به مصرف مواد غذایی و ویتامین‌های خاصی برای کاهش عوارض آن دارند که در اینجا به ذکر مواردی از آن می‌پردازیم.

    ویتامین A:

    وجود ویتامین A در بدن برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است که می‌توان مقادیر زیادی از آن را در انواع سبزی‌ها و میوه‌ها مانند کدوحلوایی، کلم بروکلی، اسفناج یافت اما برای مبارزه با سرب محلول در هوا نیز بهترین راه مصرف سیب به‌صورت روزانه است تا به دفع سریع آن از بدن کمک نماید البته پرتقال، مغزها، هویج و نارنگی نیز می‌توانند در دفع این ماده سمی از بدن مؤثر باشند.

    ویتامین E:

    روغن سویا، آفتابگردان، زیتون، جوانه گندم و… بهترین منبع ویتامین E بوده که در جلوگیری از سرطان و انواع سکته‌ها نیز مؤثر است.

    ویتامین C:

    شما با مصرف مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین C بدن خود را در برابر ورود عفونت بیمه خواهید کرد، مرکبات، سبزی‌ها منبع غنی این ویتامین بوده که در بالا بردن مقاومت بدن نقش کلیدی ایفا می‌کنند.

    روی:

    آلودگی هوا

    منبع بسیار مناسبی برای ایمن نمودن بدن در برابر آلودگی هوا است که در انواع گوشت‌های مرغ، گوسفند و بوقلمون روی به مقدار کافی یافت می‌شود.

    سلنیوم:

    آلودگی هوا

    یکی دیگر از موادی که بدن به جذب آن احتیاج دارد سلنیوم است که در ماهی، حبوبات تخم‌مرغ، پیاز یافت شده و برای سلامت بدن بسیار مفید است.

    چای سبز:

    آلودگی هوا

    وجود انواع ویتامین‌ها و املاح در چای سبز آن را به عنصر مفیدی برای تقویت دستگاه ایمنی بدن تبدیل نموده و به آرامش، دفع التهابات، حساسیت، ترمیم بافت‌ها و… کمک شایانی می‌نماید.

    آلودگی هوا و تأثیرات آن بر انسان

    آلودگی هوا

    آلاینده‌های موجود در هوا روح و جسم آدمی را به تسخیر خود گرفته و ذره‌ ذره آن را به نابودی و تباهی می‌کشند، به‌گونه‌ای که زخم و اثرات مخرب برخی از آن‌ها تا آخر عمر شریک لحظات افراد خواهند بود، برخی از این بیماری‌ها را می‌توان این‌گونه نام برد.

    سکته‌های قلبی و تأثیر نامطلوب بر دستگاه قلب و عروق

    تشدید بیماری‌های تنفسی، آلرژی، آسم

    مشکلات چشمی، التهاب قرنیه و پلک، سندرم خشکی چشم

    حساسیت پوستی، تیرگی، خشکی، کهیر، تشدید جوش، پیری زودرس

    انواع سرطان مانند ریه، دهان، پوست و آسیب رسیدن به DNA افراد

    در نوزادان باعث سقط‌جنین، کم شدن حافظه، اوتیسم، اختلالات ذهنی، جنون

    مشکلات روانی مانند بی‌حوصلگی، عدم کنترل خشم، اختلالات خواب و تمرکز

    تپش قلب، تنگی نفس، وسواس، تضعیف قدرت تصمیم‌گیری

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *